Hur gör man?

           
Ja, hur gör man egentligen med ett barn på 15 år som inte vill ha hjälm?
Haft en vild diskussion med dottern här nu på morgonen,
för hon tycker att hon är stor nog att bestämma det själv nu!

Och tydligen ska ALLA andras föräldrar ha sagt till sina barn:
- Du är stor nog att avgöra själv nu!

Men är man stor nog då....när man då väljer att inte ha hjälmen??
Som faktiskt är en jäkligt bra livsförsäkring!!

Mina barn är ju det värdefullaste jag har, och vet jag att jag kan skydda dom,
gör jag ju naturligtvis det med näbbar och klor!

Och även att jag verkligen förklarar för Ida, att det är just för att hon betyder alldeles för mycket för mig för att hon ska slippa hjälmen...så tycker hon ändå bara att det är fuskigt att hon ska behöva ha!
Suck!!!...inte lätt det här!

Och visst, jag är ju inte helt bakom flötet...
jag fattar ju hur hon tänker med, när vissa kompisar inte har och sådär...
kanske inte så kul att komma dragandes med hjälmen då.
Men samtidigt vet jag att flera tjejer fortfarande har kvar sina, så hon är inte ensam precis!

(Hihi känner mig plötsligt väldigt gammal när jag skriver detta inlägget!)  ;-)

Men vad har ni för funderingar kring detta,
och ni som själva har tonårsbarn...hur gör ni??

Tror ni hon blir glad för en sån här då??
HAHA...INTE så bra idé kanske!!
(men ändå lite coola) :-)


Kommentarer
Postat av: Anna

haha...njaaae torr ITNE hon kommer uppskatta någon av dom hjälmarna...

Har ju inga barn själv och förstår henne om hon inte vill ha hjälp. MEN det är ju en så otroligt bra livförsäkring som du säger och tycker nog faktikst inte man är gammal nog att besämma det själv när man är femton!

Men som sagt, det är ju inte såååååååååååååååååååååå länge sen man var femton så man förstår ju henne :)

2009-08-20 @ 12:01:26
URL: http://spattanjansson.blogg.se/
Postat av: sara

Kan tro att det är jobbigt när barnen kommer upp i tonåren. Allt är ju sååå pinsamt då. Och helst om kompisarna inte använder hjälm.

Eftersom jag arbetar med hjärnskadade så vet tyvärr hur lite som krävs för att man ska få en bestående hjärnskada. Så helt klart ska barnen använda hjälm.

Själv cyklar jag väldigt sällan..går eller kör hellre. Men jag har inte ens någon hjälm. Det är egentligen för jäkligt!!

Inte lätt det där...

2009-08-20 @ 12:21:20
URL: http://attbaravarasara.blogg.se/
Postat av: catrin

Håller med dej, jag ska oxå förespråka det in i det läääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääängsta så e de bara dom e för dyrbara, vore en bättre grej om det var lag på det för alla kanske...

Tål att tänkas på... Billig liv försäkring som du skriver...



Kram

2009-08-20 @ 13:14:50
URL: http://tinibakini.blogg.se/
Postat av: maria

ÅH så svårt!!! Det är verkligen "små barn små bekymmer" eller hur...

Gruvar mig lite för att komma dit...och det går fortare än man tror!!!

Kram och lycka till med tonåringen=)

2009-08-20 @ 13:51:23
URL: http://cupcake.blogg.se/
Postat av: Proforma - Irene

Jobbigt med sådana diskussioner och dom kommer alltid! I den ålder är det ju viktigare för barnen att vara som ALLA andra, det är inte lätt att få dom att förstå! Ändå är det ju så viktigt och de är ju det käraste vi har. Inte lätt, det där...

Mina barn slutade att cykla, de gick till skolan istället men vi bodde nära också.

Nej, jag kan inte råda dig men hjälmarna var kul!

Kram Irene

2009-08-20 @ 16:55:33
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: cecce

Oj, vad jag känner igen problemet. Har också en dotter som är femton och har haft precis samma diskussion med henne. Å nu börjar samma tjafs med sonen som börjar sjuan i dag.

Ja...vad gör man?

Har gett upp. Jag kan inte mer än berätta om konsekvenserna och försöka få dem att fatta.

Är inte dummare än att jag fattar att hjälmen åker av så fort de kommer utom synhåll.



Kul att hitta en blogg skriven av någon som har tonårsbarn. Har inte hittat det tidigare.

2009-08-20 @ 19:13:16
URL: http://ceccesblogg.blogg.se/
Postat av: Sanna

Hej vännen!Filmen var underbar rolig att se helt klart något du ska gå på.. jag är dålig på att läsa just nu men det är så mycket i skolan nu början...



Men angående filmen så får du nog dig ett gott skratt..



Kramar om dig massor

2009-08-20 @ 21:09:53
URL: http://sannasuppner.blogg.se/
Postat av: Pysseliten

Vi har samma strul fast hon är 11 ;(

Men har lovat hon ska få en ny hon måste ha hjälm!!! Och det har hon fast hon gnäller tänk om alla föräldrar tvinga sina barn så mycket lättre det skulle vara !



Skicka brevet förut hoppas det hann med i dag

annars dyker det upp på måndag :)

2009-08-20 @ 21:10:51
Postat av: Kicki

Du kan ju alltid fråga följande frågor:

"Om alla dina kompisar röker, skulle du då börja röka?"

"Om dina kompisar hoppar utför ett stup, skulle du då göra likadant?"

Det är tuffare att våga ha hjälm än att vara utan på samma sätt som det är tuffare att inte röka än att röka...

Hälsa detta från faster Kicki :)

2009-08-21 @ 09:29:41
Postat av: Åsa

Svårt det där med hjälm och kompisar. Min ena tonåring hade hjälm jämt även när han var äldre än 15 år men så hade alla hans kompisarna hjälm också.



Däremot min andra tonåring, hade massor av svepskäl för att slippa, som spännet är sönder, hjälmen sitter konstigt, råkade glömma den mm. Sen slutade hon cykla helt, för det var inte lika coolt som att gå.



Men jag tror att man ska tala om riskerna för dem, men i slutändan gör de ändå som sina kompisar men då har de ändå fått höra föräldrarnas åsikt och vet innerst inne vad som är rätt och fel.



Jag kommer ihåg att det var rätt coolt när jag var i tonåren att inte ha jacka på vintern utan man skulle ha en tjocktröja. Men mamma tvingade på jackan och jag tog av den när jag gått runt hörnet =)



Kram och lycka till! Åsa

2009-08-21 @ 20:44:45
URL: http://fyrabarnsmamma.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0